Raskausjan kosmetiikkaa

lauantaina, joulukuuta 03, 2016

Takana on erittäin pikainen reissu Itä-Suomessa. Käytiin mun rakkaan serkun (tai siis yhden niistä monista :D) luona yhden yön visiitillä ja hieman shoppailemassa. Ja tietysti tärkeimpänä osana itse rakkaiden läheisten tapaaminen. Mun serkku synnytti neljännen lapsensa viime toukokuussa ja me Niksun kanssa ihastuttiin pieneen tyttöseen ihan täysin ♥ Toista olisi malttanut tuijottaa vaikka kuinka monta tuntia putkeen ja tietysti oli ihanaa, kun viimein toinen rohkeni syliin asti. Siinä oli tällä tulevalla äidillä sydän ihan pakahtua. Ja niin taisi Niksullakin, kun häntä vielä kovemmin vierastettiin :D Mutta reissusta tosiaan tarttui mukaan erittäin tarpeellisia juttujakin. Ensinnäkin kullan arvoisia tietoja, mutta myös turvakaukalo autoon, vaunut ja rattaat. Sellainen kolmen kombo ja kaikki käy yhteen ja samaan runkoon. Laittelen setistä kuvia, kunhan siihen tilanteeseen asti taas ehdin. Oltiin Niksun kanssa niin tyytyväisiä tuohon settiin, että vauvan odotus tuli taas jotenkin askeleen lähemmäs ja jännitys sen kun tiivistyy :D

Lupasin teille jo aikapäivää sitten kirjoittavani vähän raskausajan kosmetiikankäytöstäni. Aika todellakin karkaa koko ajan käsistäni jäätävää vauhtia, mutta nyt vihdoin tämänkin sanaisen arkkuni aukaisen. Mähän en normaalissa arjessani pelkää testata yhtään mitään kosmetiikkatuotteita. Mulla on naama ollut niin rösöisenräkäisty aknen takia, että olen aina ollut valmis tunkemaan siihen ihan mitä tahansa, että näppyläarmeijasta pääsisiin eroon. Toki aina on ollut pieni jännitysmonentti, että rauhoittaako tuote finnejä vai saako seuraavana aamuna herätä hohtavan punaisten keltapäiden kanssa. Yhtään en ole silti arponut tuotteiden käytön kanssa. Nyt raskaana ollessa, mieli on kuitenkin vähän muuttunut. Musta on tullut vähän varovaisempi tuotteiden kanssa, koska sitä miettii kovasti, että mitähän kaikkea sitä mahdollisesti vauvaan asti voisi imeytyä. Olen siis karsinut tuotteita tässä raskauden aikana ja käytössä on ollut pääsääntöisesti vain niitä tuotteita, joita olen testannut jo entuudestaan ja havainnut turvalliseksi omalla ihollani. Varmasti olisin pystynyt tässäkin parempaan, mutta maalaisjärjen kanssa on kuitenkin menty. En alkanut ihan panikoijaksi, sillä ruoistakin sain jo niin kamalan stressin aikaiseksi. Minä olen kokenut tämän tavan ja nämä tuotteet sopiviksi, mutta jokainen tietysti toimii tavallaan.


Kasvojen puhdistukseen koin sopivimmiksi Neutrogenan Visibly Clear pink grapefruit* putsarit. Kasvojeni iho on ollut todella hyvässä kunnossa pHformula hoitojen jälkeen, joten en ole kasvojeni ihoa putsannut enää ihan niin kovilla putsareilla kuin ennen. Neutrogena on kuitenkin pitänyt kurissa hyvin myös ne harvoin kasvoihini eksyvät epäpuhtaudet, joten olen kokenyt nämä putsarit sen takia mielekkäiksi. Näiden avulla meikki myös puhdistuu hyvin iholta kuitenkaan sitä pahasti kuivattamatta. Raskaus on selkeästi tehnyt mun iholle hyvää ja olenkin selvinnyt paljon vähemmillä tuotteilla kuin yleensä. Nämä Pink grapefruitit tuoksuu myös ihanan raikkaille ja pesutuntuma on miellyttävä. Facial wash vaahtoutuu erittäin kevyesti ja sitä käytän ensin. Cream wash on erittäin pehmeä ja viimeistelee puhdistuksen hellävaraisesti. Tai siis verraten siihen mihin olen aiemmin tottunut. Satunnaisesti olen käyttänyt jotain kasvovesiäkin, mutta niistä nyt ei ole sen kummempaa suosikkia tullut.

Meikeissä en ole miettinyt tuotteita ollenkaan. Meikillisiä päiviä on ollut muutenkin niin paljon vähemmän, joten niinä päivinä kun olen jaksanut meikata, en sen kummemmin ole miettinyt tuotteita tai mitä niissä on. Varmasti meikeissäkin on sellaisia ainesosia, mitä ei raskaana ollessa suositella käytettäväksi, mutta mun INCI tietämys ja ymmärrys on muutenkin niin heikkoa, etten ole päätäni liikaa jaksanut niillä vaivata. En usko tehneeni meikeillä hallaa, sillä sitä tulee kuitenkin niin pienelle alueelle.


Silloin kun olen tehnyt vähän vahvempaa silmämeikkiä, olen kaivannut silmille lisäputsausta. Siinä vaiheessa olen suosinut Lumenen Gentle Eye Makeup Removeria. Tämä on äärimmäisen hellävarainen ja sopii myös herkille silmille. Tämä ei mielestäni putsaa ihan niin tehokkaasti kuin vedenkestävän putsari, mutta nyt raskaana ollessa tuo hellävaraisuus ainakin tuntuu turvallisemmalta :D Voisin vielä tässä vaiheessa mainita, että mä en tosiaan ole mitenkään ihmeellisen varovainen ollut näissä kosmetiikkatuotteissa. Enemmän mun mielestä ruoka-aineilla voi sikiölle tehdä hallaa. Jokainen kuitenkin siis edelleen tavallaan :)


Yleensä mun kasvot ovat putsauksen jälkeen jääneet sopivan kosteutetun tuntuisiksi, mutta kylmemmillä ilmoilla kasvotkin tuntuu tarvitsevan enemmän kosteutusta. Siinä vaiheessa olen ottanut käyttöön Lumenen Bright Now Vitamin C yövoiteen ja ihan hiljattain Lumenen Valo Bright Eyes silmäympärysvoide tuli toisen Lumenen tilalle. Aamuisin en ole kasvoilleni laittanut mitään voiteita, mutta yön aikana saatu kosteutus onkin tuntunut erittäin riittävältä. Näitäkään en siis todellakaan ole joka päivä tarvinnut. Yövoide on erittäin rasvaista ja sitä on tarvinnut käyttää niin pieni määrä, että tuo matkakokoinen voide on vasta puolillaan. Tuo uutuus silmänymärysvoide on ihan täyttä rakkautta. Se kosteuttaa ja antaa todella kirkkaamman ilmeen. Pumpputuubi saa myös pelkkää plussaa :)


Koska iho kuivuu ja vatsan venyvä nahka on vaatinut ehdottomasti enemmän huolenpitoa, olen aloittanut kosteutuksen vahvasti jo suihkun puolella. Vielä on viikkoja jäljellä, mutta ainakaan toistaiseksi mulle ei ole tullut raskausarpia. Omalle äidilleni ja siskollenikaan ei arpia raskausaikana ole tullut, mutta mä haluan uskoa myös siihen, että mun rasvojen läträämisellä on ollut jonkinlainen vaikutus. Jokaisella suihkukerralla olen vatsaan laittanut paksun kerroksen Lemon Juice & Glycerinen In-Shower vartalovoidetta ja antanut sen vaikuttaa sillä välin, kun olen muualle kroppaan heittänyt Nivean In-Shower Firming Body Lotionia. Jos raskausarvista olen tähän asti ainakin siis selvinnyt, niin selluliitti on löytänyt tiensä vahvasti mun reisiin. Olihan sitä niissä jo ennestäänkin, mutta nyt iho tuntuu olevan sellainen perunapelto, että kaikki aputuotteet sillekin osa-alueelle on tärkeitä :D Sen takia Nivea on ollut kovassa käytössä varsinkin jalkojen alueella. Lemon Juicen vartalovoide jättää jälkeensä erittäin kosteutetun, jopa hieman öljyisen ihon. Jo ihoa kuivatessa tuntee, miten mahaan on jäänyt rasvattu pinta. Tästä kombinaatiosta olen tykännyt kovasti suihkussa.



Sitten siihen mahanahkan lisärasvaukseen. Äiti toi mulle melkein heti raskaudesta kuultuaan Bio-Oil putelin käyttöön. Olin tästä kuullut jo aiemminkin, mutta en sen kummemmin ollut siihen tutustunut aiemmin. Äiti on vannonut siskoni kanssa tämän tuotteen nimeen ja innolla lähdin itsekin tätä testailemaan. Nyt putelin ollessa jo tyhjä, voin kertoa tämän vieneen myös minun sydämen. Kevyt öljy tekee mahan ihosti elastisemman tuntuisen ja iho tuntui todella hoidetulta. Käytin tätä öljyä mahan kovimman kasvukauden ajan ja löträsin iltaisin iholle ihan tuhdin määrän. Tämä ei imeytynyt kokonaan, joten yöpaitoina oli parempi käyttää ei niitä ihan ykkössuosikkeja. Tosin, ei tämä mielestäni jäänyt pesun jälkeen kiinni niihin huonompiinkaan yökkäreihin. Tämä levittyi erittäin mukavasti ja tuntuma oli miellyttävä. Tuoksusta moni on valittanut, että on niin vahva. Mua ei henkilökohtaisesti haitannut ja sinne se jäi yökkärin ja peiton alle piiloon. Mä haluan uskoa, että tällä on ollut suuri vaikutus siihen, ettei mulla niitä arpia ole tullut. Erittäin riittoisaa tavaraa myöskin.


Toinen raskausarpia minimoiva tuote, joka mulla on ollut käytössä, on Clarins Stretch Mark Minimizer*. Tämä on taas perinteisempi voide ja siinä mielessä miellyttävämpi entä tuo Bio-Oil. Tämä imeytyi paremmin ihoon ja silti tuntuma oli erittäin kosteutettu, välillä jopa öljyinen. Tämän otin käyttöön heti Bio-Oilin loputtua ja tätä olen levitellyt mahan iholle jopa paljon useammin kuin tuota Bio-Oilia. Kertonee siitä miellyttävyydestä enemmän. Tämä on myöskin tuoksuton, jos mieluummin sellaista versiota kaipaa.


Huulirasvoja olen myös kaivannut normaalia enemmän. Huulet tuntuu kuivuvan koppuraksi ilman hyvää voidetta. Ostin I Love Me-messuilta Hurrawin rasvoja, toimii huipusti, mutta myös Nivean voiteista olen pitänyt tuhottomasti. Erittäin paksua ja kosteuttavaa.


Nívea anti-perspirant Protect&Care* on ensimmäinen suihkutettava deodorantti, josta olen tykännyt. Mulla tosiaan kainalot otti itseensä ja piti löytää herkälle iholle sopiva. Tämä on toiminut hyvin ja miedon tuoksun puolesta ollut myös sopiva.

Näin siis täällä. Jos itse olet raskaana, niin oletko tehnyt jotain muutoksia omaan kosmetiikan käyttöön?

*tähdellä merkityt tuotteet on saatu blogin kautta testattavaksi

You Might Also Like

1 kommenttia